PL - RADIO ROCK 'n' ROLL - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - >>> czyli opowieści DiscJockeya o złotych latach rock'n'rolla




    


Pragnieniem teoretyków i znawców Rock'n'Rolla było znalezienie takiego zespołu  czy artysty albo okresu lub daty, które można by uznać za historyczny początek  Rock'n'Rolla. Rock'n'Roll to zjawisko, które niczym wybuch rozrzuciło swoje "odłamki" po różnych  miejscach jednocześnie. W Nowym Orleanie pojawił się Little Richard, uważany przez wielu za  pierwszego prawdziwego Rock'n'Rollowca, w Cleveland w radiostacji WJW, należącej do sieci ABC, disc - jockey Alan Freed jako pierwszy zaczął nadawać Rock'n'Rollowe single, w Chicago w wytwórni  płytowej CHESS zaczął nagrywać Chuck Berry, w Memphis działała wytwórnia płytowa SUN  kierowana  przez Sama Phillipsa. Generalnie można się zgodzić, że Rock'n'Roll narodził się na południu Stanów  Zjednoczonych, jako że z południa pochodzi większość ówczesnych gwiazd tego stylu, tej nowej  muzyki .  Ważnym czynnikiem, który spowodował zacieranie różnic między muzyką "czarnych" i "białych" było  radio, głównie radiostacja WLAC o ogólnokrajowym zasięgu, która jako pierwsza nadawała dużo Rock'n'Rollowej muzyki. 

Ameryka jednak nie była przygotowana na to co się stało. Do głosu dochodzili różnego typu rasiści, świrusy i popaprańcy tworzący jakieś społeczne komitety mające niby uchronić  Amerykę przed zalewem tej nowej, jak ją nazywali, murzyńskiej, wulgarnej i diabelskiej muzyki. Pochodzili z rasistowskiego południa, mieli po 40 lat i poglądy godne średniowiecznych, jako że ten okres w dziejach cywilizacji ludzkiej uchodzi  za najmroczniejszy, najprymitywniejszy i najbardziej zacofany. Jednak młodzi ludzie,  w znakomitej swej większości, "wypięli" się na tych nawiedzonych naprawiaczy świata  i masowo kupowali rock'n'rollowe płyty, niezależnie od tego czy wykonawca był "czarny" czy "biały".  W Ameryce lat pięćdziesiątych ciągle jednak czegoś brakowało do pełnego sukcesu Rock'n'Rolla. Sam Phillips, 27 letni inżynier dźwięku, właściciel SUN Records, wpadł na pomysł, którego celem było  uspokojenie, przekonanie i zachęcenie dużo większej części społeczeństwa amerykańskiego do  Rock'n'Rolla. Szukał mianowicie  "białego" piosenkarza, który by zaśpiewał tak dobrze jak  "czarny". 

Pewnego dnia  do studia SUN Records wszedł 18 letni kierowca ciężarówki i zapłacił $3.98 by móc nagrać własną wersję  piosenki  "My Happines". Sam Phillips uznał, że to ten chłopak, którego szuka. Nazywał się Elvis  Presley. Wkrótce wraz ze Scotty Moorem i Billem Blackiem nagrali piosenkę "That's All Right Mama", która w roku 1955, stała się przełomowym nagraniem dla całej muzyki Rock'n'Rollowej.  Źródeł muzycznych fascynacji Elvisa należy szukać w jego dzieciństwie. Wychowywał się na południu  USA, wśród ubogich "białych" i "czarnych". Słuchał bluesa z delty Mississippi jak również country & western. Obie te kultury i brzmienia mieszały się w umyśle Elvisa , tworząc inne - i kulturę, i brzmienie muzyki.

 




W 1955 roku duże wytwórnie płytowe wiedziały już, że Rock'n'Roll to muzyka na, której da się zarobić  ogromne pieniądze. W grudniu roku 1955 Sam Phillips "sprzedał" Elvisa Presleya wytwórni RCA Victor za 35 tys. dolarów. Dzięki tym pieniądzom Philips mógł teraz rozwinąć działalność SUN Records jak  nigdy  dotąd.

Rock'n'Roll miał wówczas wielu przeciwników, a pomimo tego niezwykle szybko pozyskiwał szerokie  rzesze zwolenników na całym niemal świecie.

Wielu znawców historii Rock'n'Rolla zgadza się co do tego, że podczas sesji nagraniowej piosenki "Rock Around The Clock", 12 kwietnia 1954 roku, Bill Haley zapoczątkował największą rewolucję jaka kiedykolwiek miała miejsce w światowej  muzyce popularnej.

Piosenka ta światowy rozgłos zdobyła dopiero w roku 1955, kiedy to użyto jej  jako temat przewodni w filmie zatytułowanym  "Blackboard Jungle". Przez 24 tygodnie "Rock Around The Clock" zajmowało wówczas pierwsze miejsce amerykańskiej  listy przebojów. Bill Haley urodził się 6 czerwca 1925 roku w Highland Park w stanie Michigan - USA. Pomiędzy latami 1955 -1957, wraz z zespołem COMETS (John Grande, Billy Williamson, Al Reed, Rudy  Pompilli, Francis Beecher, Don Raymond), był największą Rock'n'Rollową atrakcją świata. Na swym  koncie miał kilka światowych przebojów  ale drugim, obok  "Rock Around The Clock", najbardziej znanym jego przebojem była piosenka "See You  Later Alligator ", która w 1956 roku przez 19 tygodni zajmowała 6 miejsce na amerykańskiej liście przebojów.  W 1958 oszałamiająca kariera Billa Haleya przygasła.  Zmarł 9 lutego 1981 roku w swym domu w Harlington w Texasie.





Innym wielkim gwiazdorem ery Rock'n'Rolla był Chuck Berry.Urodził się 18 października 1926 roku w St. Louis w stanie Missouri - USA. W 1952 roku założył swój pierwszy zespół The Chuck Berry Combo.W 1955 roku pojechał do Chicago grać wraz z Muddy Watersem, który przedstawił  go Philowi Chessowi. Chuck zaprezentował Philowi piosenkę o tytule "Idea Red". Piosenka spodobała się Philowi ale zasugerował  zmianę tytułu na "Maybellene". Piosenka ta stała się ogromnym hitem w 1955 roku i przez 11 tygodni zajmowała  5 miejsce na amerykańskiej liście przebojów. Natomiast inna piosenka Chucka Berrego  "School Day" w roku1957 przez 15 tygodni zajmowała pierwsze miejsce na tej samej wcześniej  wymienionej liście. Wsławił się także specyficznym chodem kaczora po scenie podczas swoich  koncertów.





Do grona największych twórców R'n'R zalicza się także Carla Perkinsa. Urodził się 1932 roku w  Tiptonville w stanie Tennessee w USA. Był nastolatkiem gdy usłyszał w radio wielki przebój Elvisa  Presl 




////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


KASUJEMY !!

darmowy dostęp do unikalnych informacji z tego bloga,  

pozostawiając jedynie króciutkie fragmenciki


od teraz informacje te będą dostępne
w mojej mega-książce – vide objaśnienia poniżej:

 ----------------------------------------



DISCJOCKEY
... zdeptane marzenia ...

+ pierwsi polscy deejaye disco





Napisałem pierwszą i póki co jedyną w Polsce, niezwykle unikalną oraz bardzo, ALE TO BARDZO OBSZERNĄ (!!) książkę o historii polskich dyskotek i deejayów – opartą na moich przeżyciach oraz doświadczeniach jak również wywiadach z innymi pionierami dyskotek i zawodu deejaya w Polsce + zdobytych przez lata materiałach.

Książka opisuje fakty i zdarzenia w okresie od 1970 roku - czyli roku pojawienia się pierwszych dyskotek i deejayów w formie dość zmasowanej.

Tak wielka objętościowo książka jest dostępna (Z KONIECZNOŚCI) tylko w postaci elektronicznej - do odczytania na ekranie komputera, itp. (treść / text pliki PDF + fotografie pliki jpg.) Treść stanowi ponad kilkaset stron tekstu, a ilustracje to setki fotografii polskich i zagranicznych.

Gdyby taką książkę wydrukować to musiałaby zawierać z 1.500-2.000 lub więcej stron formatu A4 :-)))))))) – a jej cena byłaby absurdalna ...

Książkę można kupić u mnie / moim sklepie e-Bay płacąc 97zł na rzecz autora:

Po otrzymaniu zapłaty przesyłam DVD+R z zawartą na nim książką (ponad 1GB tekst i foto) na wskazany adres.

 Książka zawiera między innymi:

* treść opisującą moje przeżycia jako deejaya - przez ponad 40 lat – począwszy od 1970 roku (178 stron tekstu)

* wywiady z innymi deejayami pionierami zawodu z lat ’70 i ‘80 (ponad 20 wywiadów! - ponad 170 stron tekstu)

* ogromną ilość historycznych fotografii

* skany komunistycznych dokumentów takich jak:

- słynny i ukrywany przez kilkadziesiąt lat „Raport o Stanie dyskotek dla władz PRL” napisany przez  Franciszka Walickiego

- przeróżne dokumenty komunistycznej organizacji o nazwie ‘Krajowa Rada Prezenterów Dyskotek’ – KRPD) narzuconej polskim deejayom przez karierowiczów z naszego, ówczesnego środowiska oraz władze PRL celem nadzoru / kontroli oraz politycznego ukierunkowania = prześladowania nieposłusznych deejayów

 - liczne materiały o słynnych i niespotykanych nigdzie na świecie komunistycznych ‘weryfikacjach’ polskich deejayów

- moje liczne, edukujące artykuły na temat historii dyskotek i deejayów oraz artystach i innych zjawiskach związanych z dyskotekami i przemysłem muzycznym

 - liczne skany przeróżnych artykułów prasowych (polskich i zagranicznych) z lat ’70 i ’80 powiązanych z tematem dyskotek i deejayów

***

Pomimo, że jest to tak obszerny materiał / książka - to i tak w moim archiwum znajduje się ze 100-razy więcej materiałów na temat historii dyskotek i deejayów, głównie tej światowej (po angielsku) bo historia polska to maleńki procencik tego co działo się na świecie :-)))))) - a co pojawi się niebawem w innej mojej książce w języku angielskim ...














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz