literatura mniejsza :-)))))) |
Pragnieniem
teoretyków i znawców Rock'n'Rolla było znalezienie takiego zespołu czy artysty albo okresu lub daty, które
można by uznać za historyczny początek
Rock'n'Rolla. Rock'n'Roll to zjawisko, które niczym wybuch rozrzuciło
swoje "odłamki" po różnych
miejscach jednocześnie. W Nowym Orleanie pojawił się Little Richard,
uważany przez wielu za pierwszego
prawdziwego Rock'n'Rollowca, w Cleveland w radiostacji WJW, należącej do sieci
ABC, disc - jockey Alan Freed jako pierwszy zaczął nadawać Rock'n'Rollowe
single, w Chicago w wytwórni płytowej
CHESS zaczął nagrywać Chuck Berry, w Memphis działała wytwórnia płytowa SUN kierowana
przez Sama Phillipsa. Generalnie można się zgodzić, że Rock'n'Roll
narodził się na południu Stanów
Zjednoczonych, jako że z południa pochodzi większość ówczesnych gwiazd
tego stylu, tej nowej muzyki . Ważnym czynnikiem, który spowodował
zacieranie różnic między muzyką "czarnych" i "białych" było radio, głównie radiostacja WLAC o
ogólnokrajowym zasięgu, która jako pierwsza nadawała dużo Rock'n'Rollowej
muzyki.
Ameryka jednak nie była przygotowana na to co się stało. Do głosu dochodzili różnego typu rasiści, świrusy i popaprańcy tworzący jakieś społeczne komitety mające niby uchronić Amerykę przed zalewem tej nowej, jak ją nazywali, murzyńskiej, wulgarnej i diabelskiej muzyki. Pochodzili z rasistowskiego południa, mieli po 40 lat i poglądy godne średniowiecznych, jako że ten okres w dziejach cywilizacji ludzkiej uchodzi za najmroczniejszy, najprymitywniejszy i najbardziej zacofany. Jednak młodzi ludzie, w znakomitej swej większości, "wypięli" się na tych nawiedzonych naprawiaczy świata i masowo kupowali rock'n'rollowe płyty, niezależnie od tego czy wykonawca był "czarny" czy "biały". W Ameryce lat pięćdziesiątych ciągle jednak czegoś brakowało do pełnego sukcesu Rock'n'Rolla. Sam Phillips, 27 letni inżynier dźwięku, właściciel SUN Records, wpadł na pomysł, którego celem było uspokojenie, przekonanie i zachęcenie dużo większej części społeczeństwa amerykańskiego do Rock'n'Rolla. Szukał mianowicie "białego" piosenkarza, który by zaśpiewał tak dobrze jak "czarny".
Pewnego dnia do studia SUN Records wszedł 18 letni kierowca ciężarówki i zapłacił $3.98 by móc nagrać własną wersję piosenki "My Happines". Sam Phillips uznał, że to ten chłopak, którego szuka. Nazywał się Elvis Presley. Wkrótce wraz ze Scotty Moorem i Billem Blackiem nagrali piosenkę "That's All Right Mama", która w roku 1955, stała się przełomowym nagraniem dla całej muzyki Rock'n'Rollowej. Źródeł muzycznych fascynacji Elvisa należy szukać w jego dzieciństwie. Wychowywał się na południu USA, wśród ubogich "białych" i "czarnych". Słuchał bluesa z delty Mississippi jak również country & western. Obie te kultury i brzmienia mieszały się w umyśle Elvisa , tworząc inne - i kulturę, i brzmienie muzyki.
Ameryka jednak nie była przygotowana na to co się stało. Do głosu dochodzili różnego typu rasiści, świrusy i popaprańcy tworzący jakieś społeczne komitety mające niby uchronić Amerykę przed zalewem tej nowej, jak ją nazywali, murzyńskiej, wulgarnej i diabelskiej muzyki. Pochodzili z rasistowskiego południa, mieli po 40 lat i poglądy godne średniowiecznych, jako że ten okres w dziejach cywilizacji ludzkiej uchodzi za najmroczniejszy, najprymitywniejszy i najbardziej zacofany. Jednak młodzi ludzie, w znakomitej swej większości, "wypięli" się na tych nawiedzonych naprawiaczy świata i masowo kupowali rock'n'rollowe płyty, niezależnie od tego czy wykonawca był "czarny" czy "biały". W Ameryce lat pięćdziesiątych ciągle jednak czegoś brakowało do pełnego sukcesu Rock'n'Rolla. Sam Phillips, 27 letni inżynier dźwięku, właściciel SUN Records, wpadł na pomysł, którego celem było uspokojenie, przekonanie i zachęcenie dużo większej części społeczeństwa amerykańskiego do Rock'n'Rolla. Szukał mianowicie "białego" piosenkarza, który by zaśpiewał tak dobrze jak "czarny".
Pewnego dnia do studia SUN Records wszedł 18 letni kierowca ciężarówki i zapłacił $3.98 by móc nagrać własną wersję piosenki "My Happines". Sam Phillips uznał, że to ten chłopak, którego szuka. Nazywał się Elvis Presley. Wkrótce wraz ze Scotty Moorem i Billem Blackiem nagrali piosenkę "That's All Right Mama", która w roku 1955, stała się przełomowym nagraniem dla całej muzyki Rock'n'Rollowej. Źródeł muzycznych fascynacji Elvisa należy szukać w jego dzieciństwie. Wychowywał się na południu USA, wśród ubogich "białych" i "czarnych". Słuchał bluesa z delty Mississippi jak również country & western. Obie te kultury i brzmienia mieszały się w umyśle Elvisa , tworząc inne - i kulturę, i brzmienie muzyki.
W 1955 roku duże wytwórnie płytowe wiedziały już, że Rock'n'Roll to muzyka na, której da się zarobić ogromne pieniądze. W grudniu roku 1955 Sam Phillips "sprzedał" Elvisa Presleya wytwórni RCA Victor za 35 tys. dolarów. Dzięki tym pieniądzom Philips mógł teraz rozwinąć działalność SUN Records jak nigdy dotąd.
Rock'n'Roll
miał wówczas wielu przeciwników, a pomimo tego niezwykle szybko pozyskiwał
szerokie rzesze zwolenników na całym
niemal świecie.
Wielu
znawców historii Rock'n'Rolla zgadza się co do tego, że podczas sesji
nagraniowej piosenki "Rock Around The Clock", 12 kwietnia 1954 roku,
Bill Haley zapoczątkował największą rewolucję jaka kiedykolwiek miała miejsce w
światowej muzyce popularnej.
Piosenka
ta światowy rozgłos zdobyła dopiero w roku 1955, kiedy to użyto jej jako temat przewodni w filmie
zatytułowanym "Blackboard
Jungle". Przez 24 tygodnie "Rock Around The Clock" zajmowało
wówczas pierwsze miejsce amerykańskiej
listy przebojów. Bill Haley urodził się 6 czerwca 1925 roku w Highland
Park w stanie Michigan - USA. Pomiędzy latami 1955 -1957, wraz z zespołem
COMETS (John Grande, Billy Williamson, Al Reed, Rudy Pompilli, Francis Beecher, Don Raymond), był największą
Rock'n'Rollową atrakcją świata. Na swym
koncie miał kilka światowych przebojów
ale drugim, obok "Rock
Around The Clock", najbardziej znanym jego przebojem była piosenka
"See You Later Alligator ",
która w 1956 roku przez 19 tygodni zajmowała 6
miejsce na amerykańskiej liście przebojów.
W 1958 oszałamiająca kariera Billa Haleya przygasła. Zmarł 9 lutego 1981 roku w swym domu w
Harlington w Texasie.
Innym
wielkim gwiazdorem ery Rock'n'Rolla był Chuck Berry.Urodził się 18 października
1926 roku w St. Louis w stanie Missouri - USA. W 1952 roku założył swój
pierwszy zespół The Chuck Berry Combo.W 1955 roku pojechał do Chicago grać wraz
z Muddy Watersem, który przedstawił go
Philowi Chessowi. Chuck zaprezentował Philowi piosenkę o tytule "Idea
Red". Piosenka spodobała się Philowi ale zasugerował zmianę tytułu na "Maybellene".
Piosenka ta stała się ogromnym hitem w 1955
roku i przez 11 tygodni zajmowała 5
miejsce na amerykańskiej liście przebojów. Natomiast inna piosenka Chucka
Berrego "School Day" w roku1957
przez 15 tygodni zajmowała pierwsze miejsce na tej samej wcześniej wymienionej liście. Wsławił się także
specyficznym chodem kaczora po scenie podczas swoich koncertów.
Do
grona największych twórców R'n'R zalicza się także Carla Perkinsa. Urodził się
1932 roku w Tiptonville w stanie
Tennessee w USA. Był nastolatkiem gdy usłyszał w radio wielki przebój
Elvisa Presl
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
KASUJEMY !!
Tak wielka objętościowo książka jest dostępna (Z KONIECZNOŚCI) tylko w postaci elektronicznej - do odczytania na ekranie komputera, itp. (treść / text pliki PDF + fotografie pliki jpg.) Treść stanowi ponad kilkaset stron tekstu, a ilustracje to setki fotografii polskich i zagranicznych.
- moje liczne, edukujące artykuły na temat historii dyskotek i deejayów oraz artystach i innych zjawiskach związanych z dyskotekami i przemysłem muzycznym
Pomimo, że jest to tak obszerny materiał / książka - to i tak w moim archiwum znajduje się ze 100-razy więcej materiałów na temat historii dyskotek i deejayów, głównie tej światowej (po angielsku) bo historia polska to maleńki procencik tego co działo się na świecie :-)))))) - a co pojawi się niebawem w innej mojej książce w języku angielskim ...
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
KASUJEMY !!
darmowy dostęp do unikalnych informacji z tego bloga,
pozostawiając jedynie króciutkie fragmenciki
od teraz informacje te będą dostępne
w mojej mega-książce – vide objaśnienia poniżej:
----------------------------------------
DISCJOCKEY
... zdeptane marzenia ...
+ pierwsi polscy deejaye disco
Napisałem pierwszą i póki co jedyną w Polsce, niezwykle unikalną oraz bardzo, ALE TO BARDZO OBSZERNĄ (!!) książkę o historii polskich dyskotek i deejayów – opartą na moich przeżyciach oraz doświadczeniach jak również wywiadach z innymi pionierami dyskotek i zawodu deejaya w Polsce + zdobytych przez lata materiałach.
Książka opisuje fakty i zdarzenia w okresie od 1970 roku - czyli roku pojawienia się pierwszych dyskotek i deejayów w formie dość zmasowanej.
Tak wielka objętościowo książka jest dostępna (Z KONIECZNOŚCI) tylko w postaci elektronicznej - do odczytania na ekranie komputera, itp. (treść / text pliki PDF + fotografie pliki jpg.) Treść stanowi ponad kilkaset stron tekstu, a ilustracje to setki fotografii polskich i zagranicznych.
Gdyby taką książkę wydrukować to musiałaby zawierać z 1.500-2.000 lub więcej stron formatu A4 :-)))))))) – a jej cena byłaby absurdalna ...
Książkę można kupić u mnie / moim sklepie e-Bay płacąc 97zł na rzecz autora:
- you can buy this UNIQUE eBook on eBay :-) -------------------------->>
https://www.ebay.pl/str/otrogroup/Disco-DJ-History-eBooks/_i.html?_storecat=10262399010
https://www.ebay.pl/str/otrogroup/Disco-DJ-History-eBooks/_i.html?_storecat=10262399010
Po otrzymaniu zapłaty przesyłam DVD+R z zawartą na nim książką (ponad 1GB tekst i foto) na wskazany adres.
Książka zawiera między innymi:
* treść opisującą moje przeżycia jako deejaya - przez ponad 40 lat – począwszy od 1970 roku (178 stron tekstu)
* wywiady z innymi deejayami pionierami zawodu z lat ’70 i ‘80 (ponad 20 wywiadów! - ponad 170 stron tekstu)
* ogromną ilość historycznych fotografii
* skany komunistycznych dokumentów takich jak:
- słynny i ukrywany przez kilkadziesiąt lat „Raport o Stanie dyskotek dla władz PRL” napisany przez Franciszka Walickiego
- przeróżne dokumenty komunistycznej organizacji o nazwie ‘Krajowa Rada Prezenterów Dyskotek’ – KRPD) narzuconej polskim deejayom przez karierowiczów z naszego, ówczesnego środowiska oraz władze PRL celem nadzoru / kontroli oraz politycznego ukierunkowania = prześladowania nieposłusznych deejayów
- liczne materiały o słynnych i niespotykanych nigdzie na świecie komunistycznych ‘weryfikacjach’ polskich deejayów
- moje liczne, edukujące artykuły na temat historii dyskotek i deejayów oraz artystach i innych zjawiskach związanych z dyskotekami i przemysłem muzycznym
- liczne skany przeróżnych artykułów prasowych (polskich i zagranicznych) z lat ’70 i ’80 powiązanych z tematem dyskotek i deejayów
***
Pomimo, że jest to tak obszerny materiał / książka - to i tak w moim archiwum znajduje się ze 100-razy więcej materiałów na temat historii dyskotek i deejayów, głównie tej światowej (po angielsku) bo historia polska to maleńki procencik tego co działo się na świecie :-)))))) - a co pojawi się niebawem w innej mojej książce w języku angielskim ...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz